Från Kina till Knaust på Sundsvalls museum

Zhenchen Liu – Still life
Fram till 29 november visar Sundsvalls museum fotografier och videofilmer av den kinesiske konstnären Zhenchen Liu. Kinas turbulenta rörelse mot en allt större ekonomisk och politisk maktfaktor sätter hela tiden spår miljömässigt, arkitektoniskt och socialt, inte minst i storstäderna. Zhenchen Liu använder videokameran mindre för dokumentation utan mera för att på ett subjektivt och filmiskt expressionistiskt sätt peka på den dramatiska utvecklingen. I ”Shanghai express” från 2005 filmades händelser i Shanghais hamn ur ett fågelperspektiv då han under ett helt dygn hade kameran på 56:e våningen i ett bostadshus. I blandningen av långsamma inzoomningar, tvära kast med kameran och snabbspelade sekvenser, får man intrycket av att stå lika mycket framför en myrstack som en outgrundligt kaotisk bild av den globala världen. Med det gråa ljuset skiktande i olika dagrar genom filmen blir det en oroande och estetisk skruvad skildring av en brutal miljöomvandling.



Zhenchen Liu, ur videon Shanghai express.


Adolf och Anna Knaust – avporträtterade
Sundsvalls museum har förvärvat två finstämda porträttmålningar av paret Adolf och Anna Knaust, som efter branden i Sundsvall 1888 byggde upp och drev Hotell Knaust in på det kommande seklet. Konstnären bakom signaturen KE, där K:et är bakvänt, är enligt Barbro Björk vid museet troligtvis den svenske konstnären Knut Ekwall (1843-1912). I en liten utställning presenteras nu porträtten tillsammans med fotografier av paret i den dåvarande miljön på Hotell Knaust. I en av fotografierna kan man skymta målningarna i deras hem på hotellet. På senare år, under familjen Wilöfs hotellregim hängde porträtten intill Hotell Knausts trapplopp, våningen 1 tr. Sundsvalls museum har köpt porträtten av en privatperson i Stockholm och sedan restaurerat dem.

Text och foto: Jan K Persson
2009-11-17